۲۵ مهر ۱۳۸۲، ۹:۳۴

بيست و پنجم مهر در دفاع مقدس

بيست و پنجم مهر در دفاع مقدس

گروه دفاع مقدس خبر گزاري :اشغال موقت دهلران ، تصرف شهر موسيان ، بمباران آبادان و تجاوز هوايي به 8 شهر كشور از مهمترين وقايع بيست پنجم مهر در طول دوران دفاع مقدس است .

1359/7/25

امروز با در گيري شديد در خونين شهر و وارد آمدن تلفات نسبتا سنگيني به نيروهاي عراقي مواجه بود ،به طوري كه آنها را وادار به عقب نشيني كرد و در پي آن پل خرمشهر-آبادان باز و قابل تردد است.

                                         

  امروز آبادان علاوه بر بمباران ،از دو طرف اروند و دارخوين زير آتش سنگين قرار داشت وعراقي ها قوايشان را در جاده دارخوين  تقويت كرد . با حمله رزمندگان اسلام ، نيروهاي دشمن تا 5 كيلومتري آبادان عقب رانده شدند .

همچنين شب هنگام اعلام شد كه عراقيها مشغول پياده كردن نيرودر جزيره مينو است. درمحور بستان و سوسنگرد ، توپخانه خودي بر روي ارتفاعات ا... اكبر فعاليت خوبي داشت .

شهر موسيان و دهلران كاملا به تصرف دشمن در آمد و در محورهاي بالاتر قواي عراق تقويت شده ، تحركات گوره هاي ضد انقلاب افزايش يافت .

هواپيماهاي دشمن با تجاوز به چند شهر ، نقاط مسكوني و صنعتي را بمباران كردند . درمقابله با اين تجاوزات چند هواپيماي دشمن سر نگون گرديد . جنگنده هاي  جمهوري اسلامي  پايگاهاي  نظامي و مواضع دشمن را بمباران كردند .  

به گزارش سپاه آبادان : صبح امروز در گيري شديدي در خرمشهر روي داد كه دشمن تلفات زيادي متحمل شد . تالفات ما نسبت به دشمن اندك بود .

سپاه اهواز در ساعت 22 وضعيت امروز خونين شهر را چنين علام كرد : وضعيت خرمشهر نسبت به ديروز بهتر است . دشمن ديروز تا 500 متري پل نيرو پياده كرده بود كه سپاه ، تكاوران ، ژاندامري و مردم ضمن حمله اي دشمن را عقب راندند و در حال حاضر نيروهاي عراقي در خيابان طلاقاني ، گمرك و پشت سپاه متفرقند .

                                                                                 

شهدا 60 -50 نفرند و مجروحين از نظر انتقال و كمكهاي اوليه پزشكي در مضيقه هستند . آب و برق قطع است و بيمارستان ها قادر به كار نيستند. 

برابر اعلام شهرباني آبادان : از صبح روز جاري كماكان شهرآبادان زير آتش سنگين دشمن قرار داشته و به نقاط مختلف شهر از جمله پلايشگاه ، ايستگاه 7 ، بيمارستان هلال احمر ، خانه هاي مسكوني و... خسارت فراواني وارد شده است و عده زيادي شهيد و مجروح شدند .

هوانيروز بعد از عملياتي كه در تا ساعت 10/9 صبح انجام رساند ، گزارش داد : دشمن از رود خانه كرخه كور عبور كرده و به طرف شمال ، در قسمت فنيخي ، حركت مي كند .

طبق اظهاريك مقام استانداري ايلام : طي عمليات هوانيروز در منطقه ايلام ، در سه نوبت جمعا 15 تانك عراقي و دو خودرو نابود شد و پاسگاه كاسه كاف عراقي به كلي نابود شد .

آبادان : در ساعت 13 در منطقه دارخوين يك هواپيماي دشمن توسط يك فانتوم ارتش هدف قرار گرفت و سرنگون شد و در ساعت 14 دو ميگ عراقي نقاطي از آبادان را بمباران كردند .

تبريز : عصر امروز چند ميگ عراقي به فضاي تبريز تجاوز كرد و چند نقطه مسكوني و باغات و همچنين قسمتهايي از پالايشگاه تبريز را بمباران كردند كه خسارتي به پالايشگاه وارد آمد و 21 نفر از از مردم تبريز مجروح شدند . فرمانده پايگاه هوايي تبريز گفت : هواپيماهاي پايگاه دوم شكاري موفق شدند دو هواپيماي عراقي را در خاك آن كشور سرنگون سازند و سالم به پايگاه برگردند .

برابرآخرين گزارش رسيده ، رزمندگان دلير و نيروهاي انقلابي در شهرهاي آبادان و خرمشهر با شجاعتي بي نظير دشمن را با تلفات سنگين ، مجبور به عقب نشيني كردند.

نتيجه درگيري ها شب گذشته و بامداد امروز چنين بوده است :

خسارت دشمن : 256 كشته و 35 اسير ، انهدام دو نفر بر ، انهدام 26 خودرو .

خسارت ما : 18 كشته ، انهدام 3 نفربر و 5 خودرو ، انهدام يك بولدوزر و يك توپ .

هوايي : يك هواپيماي دشمن در بخش جنوبي صحنه نبرد سرنگون شد . ساعت 45/6 دو هواپيماي دشمن به استان سليمانيه و به روستاي « پنجومين » حمله كردند 4 نفر كشته و4 نفر غيرنظامي مجروح شدند.

                                      

 

راديو دهلي : نيروهاي عراقي كه اكنون به سوي آبادان پيش مي روند در 5/1 كيلومتري شهر نفتي ايران هستند . پالايشگاه آبادان شديدا آتش گرفته است .

راديو كلن : دولت امريكا حاضر به تسلط عراق در خليج فارس نيست زيرا رهبران امريكا صدام را يك مرد جاه طلب و غير اعتماد مي دانند كه در صورت پيروزي به عنوان قدرت برتر در منطقه به ساير كشورهاي منطقه به ساير كشور هاي همسايه چنگ مي زند .

راديو امريكا : گر چه به نظر مي ريد كه نيروهاي عراق در جنگ به پيروز دست يافته اند با جنگ 3 هفته ادامه داشته ، نشان مي دهد ايرانيان براي هر وجب از خاكشان به مبارزه بر خاسته اند .

راديو مسكو : محافل نظامي امريكا اميد زيادي به رويدادهاي كنوني حوزه خليج فارس بسته اند و مي كوشند دستهاي خود را با آتش عمليات جنگي گرم كنند و هدف اصلي دست يافتن به منابع نفتي منطقه است و به حضور نظامي خود صورت قانوني دهد و از هر دگرگوني كه مصالح حياتي را به خطر مي اندازد جلو گيري كند .

 1363/7/25

حركت نيروهاي خودي از غروب امروز به سمت نقطه رهايي و سپس حركت به سمت خط دشمن براي شروع عمليات عاشورا در ميمك . 

در گيري در فاصله سردشت و پيرانشهر و هلاكت 8 تن از محاربين و شهادت دو نفر از نيروهاي خودي .تردد منافقين در سليمانيه با خودرو هاي آرم دارگمرك عراق . 

استفاده مامور ين اطلاعاتي عراق از مكانهاي مذهبي و احساسات مذهبي مردم براي به دام انداختند انقلابيون و مبارزين از جمله وادار كردن پسر عموي امام باقر صدر به برقراري نماز جماعت در حرم امام موسي كاظم (ع) و دستگيري هر جواني كه به او اقتدا كند ، خريد يك كشتي تفريحي 80 ميليون دلاري توسط صدام .

گزارش خبر گزاري يوگسلاوي و رويتر از نيروهاي عراق در خصوص آمادگي براي دفع تهاجم جديد نيروهاي ايران و اظهارات فرمانده ارتش سوم عراق در اين باره .

در يافت هشت فروند ميراژ دور پرواز فرانسوي كه مي تواند بدون سوخت گيري تا تنگه هرمز پرواز كند و توانايي حمل موشك هاي اگزوسه را نيز دارد توسط عراق .

تاكيد مجدد مصر بر لزوم كوشش در به اتمام رساندن هر چه سريع تر جنگ ايران وعراق .

اعلام بازگشت عرفات و حاميانش به جنوب لبنان . 

اشغال چند ساعته طبقه همكف ساختمان عفو بين المل د رپاريس توسط 30 نفر از هواداران فدائيان خلق و اعتصاب غذاي پنج تن ديگر در مقر يك گروه حقوق بشر آلمان غربي .

كاهش قيمت نفت نروژ و انگيلس ، خود ، ابراز نگراني اوپك از اين تصميم ، و افزايش فشار بر كشور هاي كه نفتي مشابه نروژ وانگيلس دارند .

1365/7/25

ادامه فعاليت هاي دشمن براي تقويت مواضع پدافندي خود جهت مقابله با حمله آتي ايران .

تلاش واحد هاي شناسايي خودي به منظور يافتن معابر نفوذ به خطوط دشمن .

تجاوز هوايي دشمن به حريم هوايي هشت شهر كشور .

بازديد خبرنگاران خارجي از آثاربمباران فروگاه شيراز و گزارش رويتر از اين بازيد .

گزارش رسانه هاي غربي از پيآمدهاي علميات هفته گذشته فتح 1 در منطقه كركوك . ايران تضمين به تركيه در مورد عدم حمله به كركوك و موصل را تكذيب كرد . تركيه طرح ريزي براي كركوك و موصل را تكذيب كرد و بي طرفي خود را تاكيد كرد .

                                                  

اعزام 12 گردان رزمي به جبهه از چند شهر كشور .

حمله به يك نفت كش پانامايي تحت الاجاره كويت در تنگه هرمز .

ريچارد موفي مدير كل وزارت خارجه امريكا بر لزوم جلوگيري از طرف پيروز در جنگ و تلاش امريكا بر جلوگيري از دست يابي ايران به تسليحات ، تاكيد كرد .

ديدار چهار روزه وزير دفاع فرانسه از عربستان سعودي و گزارش راديو فرانسه از واحد هر دو كشور در كمك به بغداد .

بازگشت نخست وزير از سفر 5 روزه به آلمان شرقي و مجارستان .

کد خبر 31109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha